(1)

Ako ťa formuje štúdium vysokej umeleckej školy/intermédií v dobe permakríz? V čom ti škola pomáha (aké soft/hard skills ťa učí), a v čom by mohla pre vás robiť viac?

Greta

Čo je permakríza? To, že je stále nejaká kríza?”

Ema

Áno.

Greta

Vždy tu bola nejaká kríza, ja to nejak neprežívam. Som rada, že som v škole a učím sa nové veci.

Ema

Štúdium na akejkoľvek škole je v období permakríz veľmi náročné. Pretože v zásade v kríze trpí každý jedinec, či už je študent alebo nie. Ale ľudia budú aj tak trpieť stále, takže je to jedno, nie?

Greta

Mňa nebaví utápať sa v tom, že je nejaká kríza, lebo sa napriek všetkému podľa všetkých ukazovateľov máme najlepšie, ako sme sa kedy mali… len toho asi priveľa vieme.

Alex

Ale to neznamená, že to tak aj vnímame.

Ema

Len zato, že sme generácia, ktorá neschytala najväčšie bomby, majú byť naše problémy banalizované?

Greta

Nemajú! Mňa akurát nebaví neustále sa točiť v tom, že sme v kríze. Akoby  to bola už nejaká mantra, vieš?

Alex

Ďalej sa pýtajú: V čom ti škola pomáha, aké soft/hard skills ťa učí a čo by naopak mohla robiť viac? To je ešte k tej prvej otázke.

Ema

My máme tú výhodu, že sme v ateliéri, kde sme schopní o veciach komunikovať a rozvíjať si rôzne pohľady na problémy a tolerovať názory ostatných. Myslím, že toto je dosť dobrý skill. Tomu ver! Vedú nás k tomu, že môžeme mať vlastný názor, neberú nám ho a dovolia nám ho vysloviť bez toho, aby nás džadžovali.

Greta

Martin sa občas chytí za hlavu, ale to možno preto, že ho bolí.
*smiech*

Greta

No hej, lebo vlastne musí potlačiť svoje ego, a to je pre umelcov ťažké.

Ema

Totálne, tomu ver.

Greta

Tento ateliér ťa učí aj tolerancii.

Ema

Podľa mňa sme dosť naučení pracovať hlavou a trávime väčšinu času rozmýšľaním. Podľa mňa každý*á z nás na tejto katedre trpí tým, že by chcel*a hrozne niečo robiť manuálne. Nikto ťa tu prirodzene nevedie k tomu, že by si mal robiť manuálnu prácu, nie?

Alex

Keď chceš, môžeš ju robiť.

Ema

Dajú ti priestor sa rozhodnúť, ale nevedú ťa k tomu, aby si niečo vyslovene robila…

Greta

Martin vždy povie, že hlavne robte dačo, vieš… že nemáme o tom len hovoriť, ale máme robiť.

Alex

Proste máš stále možnosť robiť s materiálom. Nie je to prvoradé, ale ak chceš, môže to byť veľká súčasť toho, ako sa k svojej práci na škole postavíš.

(2)

Čo prinášaš do kolektívu, ktorého si súčasťou a čo pre teba v tomto procese znamená odvaha a vytrvalosť?

Alex

Pre mňa je to v poslednej dobe odvaha sa vôbec ozvať. Ja nechápem, ako vôbec takto dokážete rozprávať, ja mám z toho stres… aj teraz mám stres...

Ema

(skáče do reči): A to sme tu len tri.

Greta

Hej, a je to úplne v pohode, ale neviem, proste cítim niečo také, čo mi nedovolí hovoriť… Neviem proste

Greta

(skáče do reči): Máš strach, že povieš niečo zlé?

Alex

To práveže nie, lebo, viem, že vám môžem povedať všetko. Ale neviem, niekedy stratím schopnosť rozprávať… Aj teraz sme dostali zadanie, nad ktorým som rozmýšľala, ale zrazu svoje myšlienky neviem vyjadriť.

Greta

Ja si myslím, že to je prirodzené. Podľa mňa vie málokto verbalizovať všetko, čo mu/jej napadne. Možno až nikto.

Ema

Greta, tak to fakt neprinášaš.

Alex

A to je úplne odveci. Ale teda k tej otázke. Čo prinášaš do kolektívu, tak ja teda toho teraz moc neprinášam.

Greta

Nie?! Však Pokoj, ticho, pokoj.

Greta

Nie ja! Ona!

(všetky smiech)

Ema

Tak máš pocit, že nič neprinášaš, hej? Tak minimálne prinášaš svoju osobu!

Greta

Ja mám rada ľudí, ktorí sú ticho. Mňa to zaujíma.

Ema

Aj ja to mám rada. Lebo ich môžem sledovať a pozorovať. A nedozvieš sa o nich všetko hneď a naraz! Nezačnú ťa hneď nudiť. Gréti, a ty čo prinášaš do kolektívu?

Greta

Všetko, čo len chceš. Neviem. Chaos. Chaos a toxic – raz mi Eva povedala, že som toxic, ale že to dáva. Možno srandu? Ja by som bola rada, keby to bola skôr sranda, nielen toxic.

Ema

Ja do každého kolektívu prinášam to, že viem problémy vyriešiť za celý kolektív. Keď má problém celý kolektív, tak ja som tá, čo to rieši. To je tak všetko, čo k tomu poviem.

Alex

Čo pre teba v tomto procese znamená odvaha a vytrvalosť?

Ema

No vôbec tu byť, nie? A vôbec tu tráviť čas, aj keď nemusíme. Vlastne už to, že si na vysokej škole, je tvoja vlastná voľba a rozhodnutie. A už to je vlastne DOSŤ odvážne, že my tu sme a že ty si tu. Ako slobodná matka si sa rozhodla chodiť do školy, čo je skurvene odvážne, asi najodvážnejšie z nás všetkých. Myslím si, že odvaha je aj v tom,  že sme sa nerozhodli pracovať, ale chceme byť vzdelaní v niečom.

Greta

Minule som sa zamestnala, v takej dobre platenej práci, a tak som si vravela, kokos, prečo ja vlastne chodím do tej školy? Len potom mi došlo, že bez umenia je to strašná nuda. Pre mňa život bez umenia vlastne nie je život. Lebo čo to je? Nuda. Ja sa vlastne odjakživa pozerám na svet cez inú optiku, pre niekoho čudnú. Tak to je asi umenie a to je proste súčasť života. A tá škola je pre mňa odmena.

Alex

Včera som našla svoje staré denníky. Mala som tam napísané, že prečo chcem ísť na umeleckú školu… a odpoveď bola, že sa chcem viac spoznať, objaviť a precítiť. Asi som to stále neobjavila, ale pokračujem v práci.

(3)

Ako vysvetľujete, čo študujete, nezainteresovaným ľuďom? Napríklad rodičom?

Alex

Ja vždy poviem, že z každého rožka troška.

Ema

To je také rýchle. Dobré. Úderné.

Greta

Ja hovorím, že sa učím myslieť.

Ema

To je dobré. (smiech)

Greta

… ja mám za sebou vlastne umelecko-remeselnú školu a vychytala som ešte tie časy, keď sme naozaj robili ručne – ryli sme do plechu, sekali sme plakety, tak si vlastne viem predstaviť, že to raz pretavím aj do niečoho materiálového. Škoda len, že to nerobím teraz.

Ema

Tak ale minimálne si to robila.

Greta

Neviem si predstaviť, že by som na túto školu prišla s tým, že neviem nič remeselne robiť. Ale to nemyslím v zlom, len by som nechcela byť v takej pozícii.

Ema

To musí byť hrozne stresujúce. Veď ja mam stres jak riť, keď musím ísť na kresbu, a to sa učím kresliť, odkedy som sa narodila. No dobre, ale odpovedzme na tie otázky.

Alexandra

Odpovedali sme?

Ema

Ja to vysvetľujem tak, že to je taká katedra, kde sa nešpecifikujete vôbec na nič, že neštudujete iba fotografiu, iba grafiku, ale študujete to, čo vás baví a čo chcete robiť a čomu sa chcete venovať. A ide o to, aby tie veci mali myšlienku.